Paviljoen Ongehoorde Muziek
                         Vestdijk 25 - 5611 CA

                         Eindhoven

Donderdag 2 mei - MISANTHROPE TRIO (NL/PT/DE) - aanvang 20:30 uur       (Programma o.v.b.)                         Entree € 8/4 student                                                                     

 Luis Lopes (PT) – guitar - Gonçalo Almeida - (PT/NL)- bass - Philipp Ernsting (DE/NL) - drums 


video: https://www.youtube.com/watch?v=cJREaEwPeCo


Misanthrope trio is een avant-garde jazz noise gitaartrio dat de Portugese gitarist Luis Lopes samenbrengt met de ritmesectie van het Nederlandse jazzcore trio Albatre. Samen met de Portugees Gonçalo Almeida op basgitaar en de Duitse drummer Philipp Ernsting gaat het Luis om een innovatieve en onconventionele muzikale ervaring te creëren.

Improvisatie biedt een basis voor het trio om nieuwe sonische gebieden te verkennen waar noise, met de nadruk op vervorming, feedback en onorthodoxe geluidsbronnen, een laag van onvoorspelbaarheid en experiment aan de muziek toevoegt. Luis Lopes is een veelzijdige gitarist die in staat is tot een breed scala aan geluiden en technieken en fungeert als de primaire stem van het trio, waardoor expressieve en avontuurlijke improvisatie mogelijk is. Samen creëren deze muzikanten een unieke en grensverleggende muzikale ervaring die de traditionele noties van jazz uitdaagt en de grenzen verlegt van wat mogelijk is in een gitaartrio-setting.

Presentatie van het tweede album GUT LIVER dat het resultaat is van hun vorige excursie in de Benelux, resulterend in twee live tracks op het label Cilinder Recordings.


https://subcontinentalrecords.bandcamp.com/album/misanthrope 


https://www.eventbrite.nl/e/misanthrope-trio-a-unique-and-boundary-pushing-musical-experience-tickets-871042630957?aff=oddtdtcreator

Zaterdag 4 mei - AMALIE DAHL'S DAFNIE (NO) - 20:30 uur                                                                                                         Entree € 8/4 student


Oscar Andreas Haug (trompet), Jørgen Bjelkerud (trombone), Nicolas Leirtrø (contrabas) en Veslemøy Narvesen (drums) en

saxofoniste en componiste Amalie Dahl


interessante links:

https://amaliedahl.bandcamp.com/album/dafnie

https://amaliedahl.com/


Amalie Dahl's Dafnie is een energiek en expressief kwintet uit Noorwegen, geleid door de in Oslo residerende saxofoniste en componiste Amalie Dahl. Het ensemble kleurt Dahls sterke, melodieuze composities met speelsheid en overtuigend gewicht. Wat we horen is harmonisch en toch avant-gardistisch, met verwijzingen naar zowel old school, free jazz als moderne hedendaagse bands met rietblazers in de frontlinie. Maar wees gerust, Dafnie staat stevig op eigen benen.
 
Naast Dahl bevat de band vier andere bekende namen uit de Noorse jazzscene: Oscar Andreas Haug (trompet), Jørgen Bjelkerud (trombone), Nicolas Leirtrø (contrabas) en Veslemøy Narvesen (drums), die actief zijn in bands als Kongle Trio, Bliss Quintet, I like to sleep, We don't Imagine Anymore, Hedvig Mollestad's Tempest Revisited en Trondheim Jazz Orchestra. De band toert de laatste tijd door de Scandinavische landen, Polen en Duitsland en speelt op podia en festivals als Avant Art Festival in Wroclaw, Krokus Jazz festiwal in Jelenia Góra, Sowieso Berlijn, Copenhagen Jazzfestival, BrÖtz in Göteborg en het Oslo Jazzfestival.
 
In september 2021 won Dafnie de eerste prijs in de Young Crocus Jazz Contest in Jelenia Góra in Polen. Een half jaar later, op 6 mei 2022, bracht de groep een eerste album uit getiteld 'Dafnie', op Sonic Transmissions Records, die uitstekende recensies losweekte: 

“Her quintet's lively spirit and tuneful orientation falls in line with bands like Cortex and Friends & Neighbors. But this LP, her first as a bandleader, also displays Dahl’s strengths as an arranger and a composer. Each tune has a distinct character, drawing upon the ensemble’s strengths (...)” - Bill Meyer, The Wire Magazine
 
In de lente van 2024 brengt Dafnie een tweede langspeler uit. In tussentijd verscheen de geweldige single 'We Don't Want Your Stupid War'. 
https://amaliedahl.bandcamp.com/album/we-dont-want-your-stupid-war 


https://www.eventbrite.nl/e/amalie-dahls-dafnie-tickets-868722651837?aff=oddtdtcreator

Vrijdag 10 mei - 2x solo concert met Elsa van der Linden en Tobias Klein - 20:30 uur                                                 Entree € 8/4 student


Elsa van der Linden - tenorsax


Elsa gaat op klank avontuur met haar tenorsaxofoon, doordrenkt met een mix van karton, folie en metaal. Een 'feedbackloop' wordt toegevoegd, die de resonanties van deze materialen aanstuurt. In haar solo-improvisaties ontstaat een levendige dialoog tussen saxofoon en 'feedbackloop', waarbij telkens weer onverwachte texturen en resonanties opborrelen uit het resonerende materiaal.

Elsa van der Linden doet onderzoek naar het vangen van het moment, door te luisteren, uit te voeren en te documenteren. Als muzikant en scenograaf is ze geïnteresseerd in de onverwachte gebeurtenissen van de omgeving. Ze speelt met de saxofoon als instrument en de ruimte als medespeler. Improvisatie is voor haar een perfecte tool om te luisteren naar wat er al is en dat als startpunt te gebruiken om een moment-specifieke ervaring te creëren. Elsa is oprichter van het improvisatieplatform en ensemble BUI.


Tobias Klein basklarinet solo


In januari 2014 was Tobias Klein op uitnodiging van het OSSO collectief te gast in hun werkplaats op het Portugese platteland. De omgeving is in meerdere opzicht een tegenpool van Tobias’ woonplaats Amsterdam: de rust, de ruimte, het milde weer, de geuren, de smaak van het eten …
In de ruime zaal van de werkplaats ontwikkelde Tobias een basklarinet solostuk met videoprojectie. 


Tobias Klein is basklarinettist, saxofonist en componist. Hij is artistiek leider van het ensemble Spinifex. Daarnaast is hij te horen met het kwartet Dalgoo, in duo met klarinettist Oguz Büyükberber en in trio met Marta Warelis en Frank Rosaly.


https://www.eventbrite.nl/e/2x-solo-concert-with-fabulous-musicians-on-tenorsax-and-bass-clarinet-tickets-881520370157?aff=oddtdtcreator

Zondag 26 mei - Forges - aanvang 20:30 uur                                                                                                                                      Entree € 8/4 student


Forges met Rémi Ploton piano, Samual Mastorakis vibrafoon, Tancrède D. Kummer drums
 
Het is het idee van een muziek die zich bewust is van zichzelf, die ‘zichzelf denkt’, waarin actie en spontaniteit de boventoon voeren; waar herhalingen en thematische terugkeer bijna contingent lijken en geen constitutie vormen een esthetische vereiste, maar meer die van een déjà vu of een vage herinnering die door de tijd is veranderd en interactie. Als het zich opnieuw voordoet, is elk motief veranderd, heeft het een nieuwe vorm gekregen, zonder dat er iets in zit ze lossen volledig op binnen de prestatie-energie, maar niets blijft ooit hetzelfde.

 

Album teaser: https://youtu.be/xOl5t8I1WUA?si=cmfiHqcAYuAD_R0v

Bimhuis: https://youtu.be/hIn7gSUWeDc?si=DcqLLAVHmLkgo4iX

Album: https://boomslangrecords.bandcamp.com/album/forges


https://www.eventbrite.nl/e/forges-chamber-jazz-tickets-876489903897

Donderdag 20 juni - "O Tree" - aanvang 20:30 uur                                                                                                                         Entree € 8/4 student


Wiek Hijmans gitaar, Bart Soeters basgitaar en Mees Siderius drums


"O Tree", het nieuwe project van Wiek Hijmans, met Bart Soeters en Mees Siderius, is een jazz-rock trio dat als innovatief kamermuziekensemble denkt. "O Tree" bedient zich van alles wat stilistisch nodig is om een poëtisch verhaal te vertellen in muziek. Hijmans is de componist en in gezamenlijkheid krijgen de stukken vorm, ook door middel van improvisatie. De zoektocht om alle muziek die componist Hijmans aan het hart ligt en in het lichaam heeft postgevat in te zetten voor een indringend en coherent muzikaal narratief, is leidend. Doorbraak in die tocht was het componeren van 150 gitaar solo stukken, gebaseerd op evenzovele psalmteksten: door uit te gaan van de toon, sfeer en dramaturgie van deze gedichten/gebeden leken schijnbaar onoverbrugbare tegenstellingen in muzikale stilistische elementen te verdwijnen als sneeuw voor de zon. Of juist heel vanzelfsprekende contrasten te zijn binnen de dramaturgische volgordelijkheid van de klanken. Voorbeelden voor een dergelijk proces zijn voor Hijmans J.S. Bach, Anton Webern, Miles Davis en The Beatles, waarbij het extreme White Album voor sommigen misschien zelfs té contrastrijk is. Voor Hijmans straalt het album door het verloop van de tijd alleen maar steeds meer eenheid uit. De stukken voor "O Tree" hebben geen letterlijke woorden-bron. De verhalen zijn latent aanwezig als proto-vorm voor de composities. Verbindend beeld is daarbij de boom. De wortels zijn even vertakt als de armen en bladeren. Een oneindige bron van inspiratie, starend naar de bast zich weer geworteld weten, vanuit het hoofd het lichaam in, ervaren dat lichaam en geest een zijn, buigen, knakken, groeien, met de seizoenen mee. In Siderius en Soeters vindt Hijmans de gedroomde (letterlijk!) companen voor de muzikaal uitdagende vorm die hij kiest. Het feit dat het hier om zeer gevoelige, inventieve en mensvriendelijke musici/makers gaat is daarbij even belangrijk als hun indrukwekkende muzikaal-technische bagage. 

 

https://vimeo.com/891236168/b712d55319


Bart Soeters (1980) is bassist, componist en kerndocent aan het Utrechts Conservatorium. Hij staat bekend om zijn veelzijdigheid: werkt samen met Floris Verbeij -met wie hij het album Morse. uitbracht bij Challenge Records-, Kaz Lux, Fay Lovski, Izaline Calister, Cello Octet Amsterdam, Born, Berget Lewis, Jason Rebello, Lev Markiz, Lori Lieberman, Rutger de Bekker, Laura Fygi, Het Brabants Orkest, Thijs van Leer, Izak Boom, SoulDada, Orgel Park Amsterdam, Het Nationale Toneel, Holland Opera en vele anderen. De Bass Sounds video’s die hij samen met Joris Holtackers produceerde werden enkele miljoenen keren bekeken op youtube. In 2021 richtte Bart met Johan Olof en Joris Holtackers Lemon Sharks op, een trio op het grensvlak van geïmproviseerde en klassieke muziek.Bart voltooide zijn Masterstudies basgitaar en compositie in 2006 aan de HKU. Hij werd onderscheiden voor zijn basspel, composities en onderzoek, ontving twee HKU-Awards en de Pim Jacobs Muziekprijs. Hij had les van Theo de Jong en Marc van Vugt en tijdens een studieperiode in de VS van Victor Wooten, Marcus Miller en Clare Fischer. Als kind had Bart van jongs af aan pianoles van zijn ouders.

 

Mees Siderius (1995) is maker, drummer en componist. Geïnspireerd door de avontuurlijke alternatieve platencollectie van zijn vader en de 'Do It Yourself'-mentaliteit van de Amsterdamse improvisatiescene, creëert Mees ritmisch gelaagde geluidssculpturen die op maat gemaakt zijn voor het moment. Zijn interesse voor innovatieve percussieve texturen en samenwerkende energie bracht hem bij de kunst van improvisatie en interdisciplinaire performance. Met zijn stichting BUI organiseert hij 'Freeplay' sessies en 'site-specific' muziekperformances. Daarnaast werkt Mees als docent muzikale maakprocessen op het Conservatorium in Utrecht. 

 

Wiek Hijmans (1967) had les van onder andere Misha Mengelberg en de klassieke gitaarmeester David Starobin. Hij kreeg als gitarist/componist van het Bimhuis meermaals een Carte Blanche en werkte daarbij met Het Mondriaan strijkkwartet en cellist Ernst Reijseger. Als lid van het Maarten Altena Ensemble, toerde hij met John Zorn, Roscoe Mitchell, Anthony Braxton, Derek Bailey en Butch Morris. In New York ontving hij de Andrés Segovia Award voor zijn werk als eerste elektrische gitarist aan de klassieke gitaarafdeling van Manhattan School of Music. Hij werkte o.a. met Steve Reich, Jan Akkerman, Giovanni Sollima, Red Note, Calefax, I sollisti, ASKO/Schoenberg, Ensemble Musikfabrik, Klang, Kluster5, Doelenensemble, Nieuw Ensemble, De Volharding, De Ereprijs en vele orkesten. Een groot aantal componisten, waaronder Tristan Murail, Derek Bermel, Christian Wolff en Theo Loevendie, schreven werken voor hem. Als solist toerde Wiek uitgebreid door Rusland, de V.S., Europa, China en Indonesië. Als solist bij orkest werkte hij met o.a. de BBC Symphony, Boston Modern Orchestra Project en het Los Angeles Chamber Orchestra alsmede een tiental Europese orkesten. Hij was lid van de David Kweksilber Big Band, schreef muziek bij dansvoorstellingen (oa. het bejubelde 'Solas' van LeineRoebana) en theaterproducties. Wiek werkt regelmatig met MAZE, het internationale sextet met oa. Yannis Kyriakides. De Corona hymne Thin Air, die Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki schreef voor open solist en door tientallen musici en ensembles in Europa is opgenomen, werd door Wiek namens het Holland Festival in première gebracht. Wiek doceert aan de conservatoria van Utrecht en Amsterdam. 


https://www.eventbrite.nl/e/o-tree-wiek-hijmans-g-bart-soeters-bg-and-mees-siderius-dr-tickets-868745369787?aff=oddtdtcreator

Share by: