Donderdag 24 april - Residentie presentatie Parker Hertzberger - 20:30 uur entree (minimaal) € 8/4 student
Vibrerende Muziekhangmat
Voel de trillingen van muziek door je hele lichaam We houden er allemaal van om te ontspannen met een beetje muziek! De Muziekhangmat is een speciale hangmat die zijn stof transformeert in een luidspreker. Met behulp van speciale technologie kan je lichaam resoneren met de frequenties van de muziek. In feite lig je in een luidspreker.
De Muziekhangmat biedt een unieke, full-body luisterervaring. In onze snelle maatschappij zijn onze gedachten vaak overactief, waardoor we het contact met ons lichaam verliezen.
De Muziekhangmat biedt een rustgevende ontsnapping, waarbij je focus verschuift van mentale kletspraat naar lichaamsbewustzijn. Laat de muziek je begeleiden op een innerlijke reis, zodat je met je hele zelf kunt luisteren. De Muziekhangmat dient ook als medium voor muzikanten om een extra sensorische dimensie toe te voegen aan hun optredens. Ontworpen voor festivals en andere evenementen, verbetert het elke bijeenkomst door muziek meeslepender en boeiender te maken.
https://www.parkerhertzberger.nl
https://www.eventbrite.nl/e/vibrating-music-hammock-tickets-1307124858639?aff=oddtdtcreator

Dinsdag 29 april - PONGA - 20:30 uur entree (minimaal) € 8/4 student
Ponga is een avontuurlijke formatie die vrijheid vindt in de mogelijkheden van vrije improvisatie; de kern van alles wat ze spelen. Tijdens hun optredens combineren ze compositorische vormen, meeslepende grooves en onconventionele melodieën, vaak voortkomend uit experimenteren en vrij spel. In Ponga wisselt elk lid van het trio—altvioliste Yanna Pelser, gitarist Timon Koomen en drummer/percussionist Remco Menting—tussen percussieve, melodische en harmonische rollen. Dit resulteert in eclectische optredens die een verscheidenheid aan muzikale stijlen omvatten, waaronder soundscapes, rock, jazz, klassieke en wereldmuziek.
Opgericht in 2023, met Yanna als toevoeging aan twee voormalige leden van het befaamde trio Kapok, is Ponga uitgegroeid tot een frisse kracht in de muziekwereld. Met meer dan 15 jaar podiumervaring in zowel de Nederlandse als internationale jazz- en klassieke muziekscènes, brengen de leden een schat aan ervaring mee.
Remco, geworteld in geïmproviseerde jazz en Afrikaanse percussie, is altijd op zoek naar nieuwe klanken en instrumenten binnen zijn toch al unieke percussie-opstelling. Gitarist Timon tovert rijke klankwerelden uit zijn gitaren en elektronica, om daarna een stevige riff neer te zetten. Yanna, voornamelijk geworteld in de klassieke muziek, wordt door deze formatie uitgedaagd om nieuwe creatieve wegen te ontdekken op haar altviool.
De leden delen bovendien een achtergrond in theater, wat hun opvallende podiumpresentatie een extra dimensie geeft. Door te spelen met visuele elementen zoals bijvoorbeeld het regelmatig van outfit te wisselen, versterken ze de veelzijdigheid van hun muzikale stukken. Dit kleurrijke en expressieve statement fungeert niet alleen als een artistieke verrijking, maar ook als een ode aan progressieve verandering en een kritische blik op conservatisme.
PONGA – Waar Dans Ik Op?
PONGA – Nowhere Land
PONGA – Heksenjacht
PONGA – Live at BIMHUIS
https://www.youtube.com/watch?v=9aX2WBflwow&pp=ygUVcG9uZ2EgbGl2ZSBhdCBiaW1odWlz

Zaterdag 3 mei - Rara Avis trio - 20:30 uur------------------------------------------------------------------entree (minimaal) € 8/4 student
Albert van Veenendaal-piano, prepared piano
Tineke de Jong- violin
Jodi Gilbert-voice, little instruments, texts
Het trio Rara Avis bestaat sinds 2017 en bracht in april 2021 het album 'How Do I Listen’ uit, vernoemd naar een gedicht van de Soefi dichter Hafez (1320-1390). Dit trio bestaat uit Jodi Gilbert (zang en kleine instrumenten), Tineke de Jong (viool), Albert van Veenendaal (piano), en laat zich inspireren door een grote verscheidenheid aan teksten zoals gedichten van de achttiende-eeuwse dichter Yosa Buson, een roman van F Scott Fitzgerald, een rozencatalogus, krantenkoppen, en gedichten van Jodi Gilbert.
De improvisatiestijl is totaal vrij en levert een groot scala aan kleuren en sferen op, versterkt door de virtuoze vrije zangstijl van Jodi, Tineke’s klassieke achtergrond, en Albert’s vermogen om filmische structuren neer te zetten op de (geprepareerde) vleugel.
Eyal Haareuveni in Salt Peanuts over de cd How Do I Listen:
"The intimate, subtle interplay of van Veenendaal and de Jong and their immediate rapport brilliantly serves the expressive, theatrical and acrobatic pathos of Gilbert making this meeting into a really rare one”.
Herman te Loo in Jazzflits: “Zangeres Jodi Gilbert neemt je aan de hand van teksten en eigen improvisaties mee in een geheel eigen wereld die mede door de Jong en van Veenendaal treffend wordt verbeeld”
Ken Vos: Gilbert declameert en zingt met een precisie en een ritmegevoel die deels aan haar ervaring als danseres en actrice te danken zijn. Albert van Veenendaal, een van de weinige pianisten die het gebruik van hulpmiddelen op de snaren tot een serieuze kunstvorm heeft ontwikkeld, en de klare lijnen van violiste Tineke de Jong versterken en relativeren in telkens een kort tijdsbestek de vocalen. Het is alsof je naar geïmproviseerd theater luistert.
Bad Alchemy 119 rbd: “Jodi Gilbert transforms the whole material into something like art pop, something quite different from artificially dumbed-down or tirillized art songs. Violin and piano are on the move in a modernist way, with enough know-how and esprit to shake the right thing out of their sleeves, from bittersweet and heartfelt tremolos and shimmery wisps to the finest details, with a thoughtfully applied hand, small hatchings on the pianowire or cross-keys to plonking grips or tonal preperation. Just great.
https://www.eventbrite.nl/e/rara-avis-trio-tickets-1323530989819?aff=oddtdtcreator


Zaterdag 10 mei - Tashi Dorji + De Vlaamse Primitieven - 20:30 uur ----------------------------------Entree (minimaal) € 8/4 student
Nieuwe exploraties van de akoestische gitaar door Tashi Dorji en een geïmproviseerde set door De Vlaamse Primitieven.
Deze nieuwe samenwerking tussen POM en SiM/Oorstof brengt ons opwindende exploraties van de akoestische gitaar door Tashi Dorji, en een geïmproviseerde set door De Vlaamse Primitieven. Ervaar deze eerste ontmoeting van enkele van de meest productieve meesters van de akoestische gitaar van vandaag in de perfecte akoestische setting van POM.
Tashi Dorji (BT)
De Bhutaanse gitarist Tashi Dorji is zonder twijfel een van de meest originele improvisatoren van dit moment. Zijn eerste optreden in de Oorstof-serie in 2015, tevens zijn eerste Europese concert ooit, en de daaropvolgende Europese tournee als gast en voorprogramma van Godspeed You! Black Emperor, waren een groot succes. In 2021 brachten Dorji en zijn mede-improvisatoren Dave Rempis en Tyler Damon het publiek van POM en SiM/Oorstof in vervoering met Kuzu, gevolgd door een magisch akoestisch soloconcert op Summer Bummer in 2022 en een van de beste en meest intense optredens ooit op Summer Bummer in 2023 in duo met Susie Ibarra.
Dorji, woonachtig in de VS, ontdekte de vrije improvisatie tijdens zijn studies. Ben Chasny (Six Organs of Admittance) herkende zijn talent en bracht zijn debuutalbum uit op Hermit Hut (2014). Dorji blijft er bescheiden bij, ondanks vergelijkingen met legendes als John Fahey en Derek Bailey. Ondertussen werkte Dorji succesvol samen met artiesten zoals Mette Rasmussen, Tyler Damon, Dave Rempis, C. Spencer Yeh, Michael Zerang, Susie Ibarra, Aki Onda en bracht hij solowerken uit op gerenommeerde labels zoals VDSQ en Drag City. Wherever the fires are lit, zijn meest recente release voor Drag City, is een soort vervolg op Stateless. Dorji neemt de fakkel over en stormt voorwaarts, met tien geïmproviseerde akoestische gitaarhymnes. De muzikale gedachten ontrekt hij aan het alledaagse leven. 'Strumming in opposition to the towers' (zoals hij het zelf zegt) is onderdeel van een bestaan dat altijd politiek is, zelfs in de meest abstracte vormen - een waarheid die blootgelegd wordt in deze diepe, rauwe optredens."
De Vlaamse Primitieven (BE)
De Vlaamse Primitieven is het alter ego van de in Antwerpen gevestigde gitaristen Jan Boudart en Freek Vreys. Na hun studie jazzgitaar ontdekten ze een gezamenlijke liefde voor psychedelische muziek uit de jaren '60, etnische drones, minimalisme en de muziek van legendarische Amerikaanse primitieve gitaarspelers als John Fahey, Robbie Basho, Glenn Jones…
Boudart en Vreys deelden het podium en werkten samen met belangrijke figuren zoals Glenn Jones, Jon Collin, Chris Rainier, Hellvete, Gwenifer Raymond, Dennis Tyfus, Pat Murano, Nina Garcia en Tashi Dorji, toerden met Liam Grant en Kadunnot Manner, en cureren hun eigen concertreeks in het Antwerpse Café Multatuli. In maart 2025 presenteerden ze het veelgeprezen debuutalbum Lucht van een Andere Planeet, opgenomen door Venediktos Tempelboom voor Pang Pang Records/Carbon Records.
Tashi
https://tashidorji.bandcamp.com/
De Vlaamse Primitieven
https://www.youtube.com/watch?v=XfLE3af4_j4
https://carbon-records.bandcamp.com/album/lucht-van-een-andere-planeet
https://devlaamseprimitieven.bandcamp.com

Woensdag 14 mei - The Sea Entirely - 20:30 uur ---------------------------------------------------------------entree (minimaal) € 8/4 student
The Sea Entirely, een unieke interplay van poëzie, geluid en improvisatie. Monica Akihary en Niels Brouwer spelen samen met pianist Nora Mulder en elektronica-wizard Ruben Kieftenbelt. Samen onderzoeken deze vier musici de klankmogelijkheden, met volop ruimte voor improvisatie. The Sea Entirely
Monica Akihary: zang,
Niels Brouwer: gitaren,
Ruben Kieftenbelt: modulaire synthesizer
Nora Mulder: piano, pijporgel - analogue synthesizer
BOI AKIH is meer dan muziek, het is een beweging van geluid en gevoel. Gevormd rond de bekroonde vocalist en tekstschrijver Monica Akihary (Boy Edgar Prijs 2023) en gitarist/componist Niels Brouwer, creëert dit duo een unieke muzikale taal.
Hun energieke muziek overstijgt genres en culturen en wordt gekenmerkt door een diepe verbondenheid met zowel jazz als de Europees en Molukse muziektradities.
Het is een avontuurlijke verstrengeling van hedendaagse klanken en eeuwenoude tradities. Poëtische vocalen, soms rauw en intuïtief, dansen samen met gelaagde gitaarcomposities. Samen vormen ze een dialoog tussen werelden in het Engels en het
Haruku (een Molukse taal) waarin persoonlijke verhalen en universele emoties samenkomen.
Van het North Sea Jazz Festival en Jazzfest Berlin tot het Vrijheidsconcert op Ambon voor 20.000 mensen. Hun werk is over de hele wereld te horen. Ook gerenommeerde internationale media, zoals BBC Radio, VPRO Vrije Geluiden en Radio France, draaien
hun werk. Voor een ieder die verder durft te kijken: BOI AKIH is een imaginaire wereldreis. Een waar improvisatie en identiteit samensmelten. Muziek die je meeneemt, raakt en laat nadenken.
BOI AKIH: De stem is een prachtig instrument en de gitaar heeft een mooie stem.
https://www.eventbrite.nl/e/the-sea-entirely-tickets-1324041817719?aff=oddtdtcreator
Nieuwe alinea

Donderdag 22 mei - Plan Kruutntoone - 20:30 uur---------------------------------------------------------Entree (minimaal) € 8/4 student
"Niet alles wat afwijkt is weerloos" is als de ontmoeting van Bad Seeds met Ornette Colemans dubbelkwartetten onder het strenge oog van Galina Ustvolskaja, voor een grijsrode Marc Rothko-hemel. Gekanteld. De leeftijd van 33 gepasseerd (toen Jezus stierf...)
Plan Kruutntoone besloot onze extra tijd te gebruiken om samen te werken met AhuraMazda 3000 aan een (anti-)gospelplaat: om te stoppen met het doorgeven van angst aan generaties en wat lawaai te maken: Sovjetbas en contrabas, gitaren en bariton, drie (3!) drummers, drie vocalisten, drie blaasinstrumenten, piano, orgel, accordeon en bekreepi, plus Krabbetjeh, Most en Hleb inspireerden Hansko's teksten op Marinus van der Lubbe en Ingrid Jonker over Angst, Jonge Futen en Buitenboordmotoren. Vissen en Psychiatrische Inrichtingen. Verloren onderdelen, die uiteindelijk toch niet zo onmisbaar bleken.
Al het materiaal werd in drie weken opgenomen in Vache a Louer, Hautroche, door onze diaken Dolf Koeienverhuur, en gemasterd door Zlaya in Loud. Het zal te zien zijn in Escrec. En tijdens de vrije dag namen we Trio for Galina op in de kastelen en voegden we aan het einde twee "covers" toe aan het bestaande circus: God (Lennon/Ono, mede gecomponeerd en in het Litouws) en Walking in the opposite direction (Adrian Borland), die we omvormden tot een duet zonder woorden.
Austeja Zvirblyte; zang, tekst, trompet - Gabija Bartulyte; zang en riet - Eduardo Doreste; basklarinet - Ruggero di Luisi; drums, hleb, piano, sovjetbas - Reinier van Houdt; piano - Rick Potma; originele drummer - Chris Muller; echte drummer en percussie - Dolf Planteydt opname, editing en mix extra gitaar - Bas Alblas; fretloze en contrabas - Hansko Visser; gitaren, meest, accordeon, bekreepi, teksten, zang.


Vrijdag 23 mei - lunchconcert!! - Storioni Festival - 12.30 uur
tickets: https://storionifestival.nl/voorstelling/paviljoen-ongehoorde-muziek-lunchpauzeconcert/
Het Paddington Trio, winnaar van het StorioniConcours 2024, en het Storioni Trio nemen het publiek mee op een ontdekkingsreis naar de muziek van vandaag. Dit concert biedt een verfrissende blik op nieuwe composities, waarin de grenzen van de klassieke muziek worden verlegd.
Het programma opent met Freak Show (2016) van Sam Perkins, een werk dat zijn oorsprong vindt in de onconventionele structuren en theatrale elementen van de moderne muziek. Het Paddington Trio brengt dit stuk tot leven met een dynamiek die zowel speels als indringend is. https://storionifestival.nl/musicus/paddington-trio
Daarna speelt het Storioni Trio Misericorda (2024) van Karmit Fadael. Dit werk, dat speciaal voor het Storioni Trio werd gecomponeerd, is een intense meditatie over mededogen en menselijke emoties, waarbij Fadael haar persoonlijke stem als componist volledig ontplooit. Het werk speelt met contrasten van stilte en geluid, harmonie en chaos, en reflecteert de rijkdom van het hedendaagse muzikale landschap. https://storionifestival.nl/musicus/storioni-trio/

Donderdag 29 mei - The Big Kiss - 20:30 uur......................................................................................Entree (minimaal)€ 8/4 student
The Big Kiss: Hypnotic, Bouncy, Energetic - https://youtu.be/cv6akP-I1wQ?feature=shared
Thomas Jaspers drums
Dodó Kis blokfluit, EWI synth, zang
Bart van Dongen Wurlitzer piano, Moog Prodigy, Synthon Syrinx, zang
De wereld staat in de fik. Oorlog, genocide, populisten, Big Tech, klimaatcrisis: het is om radeloos van te worden. Maar dwars door alle ellende klinkt een onverwacht geluid. Klanken die even de verstikkende rook doen optrekken. Muziek die, al is het maar één vluchtig moment, je ontredderde ziel uit de as optilt.
‘The Big Kiss’ staat voor extatisch dansen, betoverd luiteren, verstillen en in trance raken. Wilde improvisaties en diepe grooves komen samen in dit trio. Samen dromen we, voor even de wereld beter.

Zaterdag 31 mei - Bridge Around Town - gratis gitaarfestival - https://mge.nl/agenda/bridge-around-town-saturday/
19:30 - 20:00 uur: Arto van Roey
Arto is een avontuurlijke gitarist en componist die constant de grenzen van klank en vorm verkent. Van jazz en hedendaagse klassiek tot theater en audiovisuele kunst: zijn werk is een mix van stijlen en disciplines. Solo of in samenwerking, altijd gedreven door experiment en een fascinatie voor gelaagde, hypnotiserende gitaarstructuren.
https://artov-an-roey.bandcamp.com/album/bower
20:45 - 21:30 uur: Vitja Pauwels
Gitarist Vitja Pauwels is een van België’s meest veelzijdige en onvermoeibaar nieuwsgierige muzikanten. Knmerkend is zijn veelzijdig gitaarspel waarin jazz, pop en experimentele klanken samensmelten. Met live-elektronica, filmische sferen en invloeden van Ry Cooder tot Ennio Morricone creëert hij een dromerig maar spannend geluid.